background

Po jutru se dan pozna

Jutro je čas ponovnega zagona po najdaljšem postu v zadnjih štiriindvajsetih urah. Predvidenih osem ur spanja pa naj bi odrasli osebi omogočilo regeneracijo. Po urah spanca bi ob pravilni prehrani morali v jutro vstati spočiti in polni energije. Da pa dan začnemo toliko bolj prijazno prebavilom, je pomembno, kaj zaužijemo za zajtrk ali tudi pred njim. Kako torej naravno poživimo prebavila ter si zagotovimo optimalno energijo za dnevno dogajanje?

Za odličen začetek dneva priporočamo…

Napitki

Naše telo sestavlja kar 70% vode, zato je prav, da je tekočina tudi prvi in zadnji del prehranskega režima v dnevu. Tekočino bo telo po najdaljšem postu – nočnemu počitku - tudi najlažje sprejelo ter tudi prebudilo prebavo.

  • Voda: kozarec mlačne ali tople vode po požirkih najprej prebudi mišice grla ter tudi prijetno pogreje nadaljnjo pot po prebavilih. 
  • Mineralni napitek, Balance: Črevo ob optimalnem delovanju skrbi tudi za ravnovesje elektrolitov v organizmu. Ob pomanjkanju že kažemo blage znake dehidriranosti. Napitek, obogaten z minerali, poskrbi tudi za kislo-bazično ravnovesje ter da encimske reakcije stečejo po urniku. Od ravnovesja mineralov je odvisna tudi naša energija ter zbranost.
  • Sirotka, Molkosan: naraven prebiotik poskrbi, da v črevesju prebivajo in se množijo koristne bakterije. Olajšujejo prebavo ter izločanje presnovkov.
  • Zelnica: sok, ki nastaja pri kisanju zelja, vsebuje malo ogljikovih hidratov ter prijetno krepi črevesno floro ter njene funkcije.
  • Pšenična trava, sok pšenične trave: blagodejen napitek osvežilne zelene barve čisti organizem ter ga bogati z vitamini. 
  • Žitna kava, Bambu: mešanica žit, sladu ter suhega sadja vsebuje inulin, ki je odlična podlaga za razrast že večkrat omenjenih dobrih bakterij, ki vplivajo na delovanje črevesja, posledično pa tudi na imunski sistem.

Živila

Hrana, ki jo zaužijemo za zajtrk, mora biti lahka, da ne obteži želodca in odvzame energijo, ki jo potrebujemo za nov dan. Kvalitetno izbrana živila morajo poleg ustreznih gradnikov energije nuditi tudi primerno sitost in polnost.

  • Žitne mešanice s suhim sadjem in oreški (musli) ter žitni kosmiči. Žitni kosmiči vsebujejo vlaknine, ki krepijo prebavo ter podaljšajo občutek sitosti. Dodani oreški doprinesejo koristne omega kisline, suho sadje pa zaokroži okus. Musliji so mešanice žitnih kosmičev in jih navadno uživamo namočene. Žitne kosmiče pa lahko kot samostojno jed tudi blago pokuhamo. Tako postanejo precej bolj mazavi in sočni ter so odlična jed »na žlico«.
  • Chia semena: pred uporabo jih je potrebno namočiti. Lahko v vodi, jogurtu ali močnatih jedeh. Vzdržujejo hidriranost kot tudi pretočnost prebave. Vsebovana mikrohranila so pravi eliksir tako za zdravje kot lepoto. Z njimi lahko tudi napitke zgostimo v močnate jedi.
  • Skuta, jogurt, kefir: mlečni izdelki ter fermentirani izdelki krepijo strukturo bakterij v črevesju ter pripomorejo k zdravju celotnega prebavnega trakta.
  • Avokado: odličen izbor zdravih maščob, ki jih uživamo presne. Avokado lahko pojemo v obliki rezin ali namazov.
  • Polnozrnati, črni in kisli kruhi: Zdrav izbor kruha je izredno pomemben za začetek dneva. Moke iz celih zrn z nižjo količino glutena so lažje za prebavo ter tudi podaljšajo občutek sitosti. Kombiniramo ga k napitku ali k namazu. Kvaliteten temen kruh s semeni je lahko tudi samostojna jed.

Povsem neprimeren izbor za zajtrk pa so procesirana in pretirano slajena živila, ki se nam vse prepogosto ponujajo kot »tradicionalni« zajtrk.

Napitki

  • Kava: kava se nahaja tako na seznamu dobrih kot slabih napitkov. Odvisno, kdaj si jo privoščimo. Vsekakor ni primerna za uživanje na prazen želodec, saj na prebavo in prebavila deluje praktično abrazivno in agresivno. Poleg tega telo zaradi diuretičnega učinka opehari tudi tekočine. Kava s kofeinom je primerna po zajtrku ali kasneje v dnevu.
  • Koncentrirani sadni sokovi in nektarji: sadje je odlično živilo, sadni sok pa vsebuje presežke sladkorja. Z njim ne zaužijemo sadnih vlaknin, pač pa le sladkorje. S sladkimi sadnimi sokovi telo sicer prebudimo, žal pa tudi razdražimo, saj se nemudoma oglasi povečana lakota in potreba po še več sladkorja.

Živila

  • Pecivo (rogljički, krofi, mafini): mamljivo na prvi pogled, a na drugi skrajno neugodna mešanica bele moke, sladkorja ter pregretih sintetičnih maščob. Trije budilci glikemičnega indeksa, ki vam bodo tudi čez dan povzročali nenehen občutek lakote in nenasitnosti.
  • Beli pekovski izdelki (kruhi, slaniki, štručke): podobno kot peciva, tudi krušni izdelki vsebujejo sladkor in imajo dodano sol. Posebno škodljivi so izdelki, ki imajo dodane tudi sire in mesnine ter so večkrat zamrznjeni in pogreti.
  • Marmelada in čokoladni namazi: sem sodi tudi med. Vsi koncentrirani sladki namazi pod pretvezo »sadni« ali »z oreščki« so krivi za porast sladkorja v krvi kot tudi občutek lakote ves dan. 
  • Margarina: nezdrava oblika maščobe, za katero najdemo ogromno naravnih in zdravih alternativ.
  • Procesirani žitni kosmiči: zaradi vsebnosti sladkorja in vitaminiziranosti jim le s težka rečemo kosmiči. Če preračunamo količino sladkorja na porcijo, lahko kaj hitro zaključimo, da gre za sladico. Le-te pa nikakor ne sodijo v zajtrk.

Zajtrk je navada. Zdrav zajtrk je stvar odločitve. Vsaka sprememba zajtrka se odslika tudi v vašem počutju. Ob ugodni izbiri napitka in živil morda kmalu kave sploh ne boste več potrebovali. Drži pa tudi, da vsaka sprememba terja čas prilagoditve in tveganje cone neudobja. Najboljše stvari pa so vedno preproste – zdrav dan lahko začnete že s kozarcem vode.

Lucija Šušteršič

Preberite si tudi: Po zajtrku se dan pozna

Pomoč uporabnikom

Za dodatna vprašanja smo vam na voljo na telefonski številki 01 524 02 16 med delavniki od 8. - 16. ure.

Pišite nam

Dobrodošli v svetu naravnega zdravljenja A.Vogel

V naravi nam je dano vse, kar potrebujemo za zaščito in ohranjanje zdravja!

Odkrijte zgodbo Alfreda Vogla

Zdravstvene novice A.Vogel

Prijavite se na zdravstvene novice in nasvete. Vpišite se.