A.Vogel Blog

Koncentrirana sirotka bogata z L + mlečno kislino

Posebno pozornost jim namenjamo, ko govorimo o celicah, saj so poleg DNA njihova ključna sestavina. Sestavni del tako živalskih kot rastlinskih beljakovin so aminokisline. V telesu niso zgolj gradnik mišic, pač pa imajo pomembno funkcijo pri rasti in razvoju, pri uravnavanju imunskih funkcij, pri transportu snovi po telesu ter tudi pri izgradnji in funkcioniranju imunskega sistema. Beljakovinam se imamo zahvaliti tudi za dednost in evolucijo. Pestrost beljakovin v našem telesu povzame tudi članek*, ki razkriva, da je v vsaki celici našega telesa 42 milijonov proteinov. Le-ti pa imajo posebno mesto tudi v prehrani.

Beljakovine so sestavljene iz aminokislin. Z zaužitjem v telo vnesemo tudi dušik in tako telesu poleg energije dovedemo tudi gradnike za tvorbo lastnih beljakovin.

V današnjih trendih prehrane se je priporočilo za količino zaužitih količin močno zvišalo. V smeri športne prehrane pa je prišlo do prave revolucije. Beljakovine so na voljo v obliki izolatov ter koncentratov, z dodanimi sladili ter aromami. Beljakovinski prahi so zasnovani tudi kot nadomestki obrokov. Za priročnejšo obliko uživanja so na voljo tudi napitki ter beljakovinske ploščice. Uživanje proteinov se priporoča za rast mišic pred in po vadbi. Za posebne namene pa se frakcija beljakovin stopnjuje še do pridobivanja izoliranih aminokislin, ki se jih uživa v obliki prehranskih dopolnil. Glutamin, Alanin, Karnitin, BCAA (skupina aminokislin) in še bi jih lahko našteli. Fitnes industrija prehrane s procesiranimi oblikami te žlahtne skupine prehrane posega tudi v samo biologijo prebavil. Je mar naravno in potrebno uživati zamaskirano tekočo hrano ter večkrat pretirane koncentrate, ki so tujek celotni prebavni cevi?

Naravni viri beljakovin so živalskega in rastlinskega izvora. Izbiramo lahko vse od mesa, mleka in mlečnih izdelkov, jajc, soje, riža, fižola, ajde, sejtana, tofuja ... Izbrane in pomembne aminokisline najdemo tudi v zelenih algah kot sta klorela in spirulina. Glede na pester izbor beljakovinskih živil v domačem okolju nikakor ni potrebe po obogatenih izdelkih, na katere naletimo tudi na običajnih policah trgovin s prehrano. Točno količino beljakovin v prav vsakem živilu lahko razberete tudi iz deklaracije na pakiranih izdelkih.

S pestro in raznoliko prehrano brez težav pokrijemo dnevne potrebe po beljakovinah. Glede na poprej omenjeno industrijo športne prehrane, ki svetuje izdatne količine beljakovin, pa poglejmo še, kdo so dejansko ogrožene skupine, ki potrebujejo beljakovinski dodatek.

Prilegel bi se kadilcem ter ljudem, ki uživajo večje količine alkohola. Prav tako se svetuje ljudem, ki redno uživajo zdravila, ki motijo razgradnjo in absorbcijo beljakovin (sem sodi tudi paracetamol), vsem, ki se držijo katere od izločevalnih diet, starejše osebe in zelo aktivni športniki.

Kaj o beljakovinah meni ljudski zdravnik Alfred Vogel? Pritrjuje, da je pretirano uživanje beljakovin eden od glavnih vzrokov civilizacijskih bolezni. Zdrav odmerek beljakovin na dan znaša do štirideset gramov celokupno. Poudarja, da moramo izbrati naravno hrano, saj le tako telo lahko tudi najbolje izkoristi. Izdatna beljakovinska večerja bo tudi otežila spanec in vas prikrajšala za energijo naslednjega dne. Z beljakovinami bogat obrok, ki ga priporoča Vogel, je zajtrk, a le v primeru, da je vaše kosilo hitro ter skromno. Pretirano uživanje beljakovin obremenjuje ledvica ter zakisa telo.

Z raznovrstno prehrano je le malo bojazni za deficit beljakovin, z uživanjem obogatenih izdelkov pa smo hitro v presežku. Tanka linija med premalo in preveč? Vsekakor ne morete zgrešiti, če se držite naravnih, neprocesiranih živil.

Po obravnavi vseh treh skupin makrohranil se vam verjetno poraja vprašanje, kaj je torej zmernost ter najboljša popotnica zdravi prehrani. Alfred Vogel je bistvo zdravega življenja zajel precej širše kot omejenost na prehrano. Če povzamemo, za popotnico velja sledeče … Najprej se uskladite in povežite z naravo. Ko naravo spoznate za svojo vodnico in skladno izbirate njene naravne sadove za prehrano, boste postali tudi rahločutni do znakov in odgovorov, ki vam jih pošilja vaše telo. Vaš odziv je ključna informacija, kaj je in kaj ni dobro za vašo podporo zdravju. Ključ čilosti in dolgoživosti je v preventivi ter ravnovesju. Ne odlašajte z zdravimi navadami, saj ste za svoje zdravje odgovorni prav vi. Življenje po zdravih načelih zahteva tudi razumevanje ter spoštovanje. Redno se izobražujte ter tudi kritično razmišljajte. Zaupajte notranjemu klicu in ne akcijskim ponudbam. Razmišljajte celostno. Vse, kar prihaja iz narave, je popolno. Vsakršen poseg v naravno ruši ravnovesje, še posebej v prehrani. Naravna živila imajo že popolno sestavo ter ne potrebujejo siromašenja ali bogatitve. Najlepša misel, ki nam jo Alfred Vogel ponudi ob zaključku, je, da naj nas prav pri vsakem dejanju vodi najmočnejša sila v vesolju, to je ljubezen. Prav nič nam ne pomaga ekološka prehrana, če je ne pripravimo iz zaužijemo z radostjo ter v dobri družbi.

O načelih zdrave prehrane tako za zdrave kot obolele ter vse priložnosti si lahko preberete v knjigi Ljudski zdravnik. Vsebuje Voglova dognanja ter nasvete za zdrav življenjski slog, posega pa na številna področja, s katerimi se kosamo tudi v aktualnih razmerah. Odlično podaja mnenje tudi o hrani, naravnih zdravilih, živilih, zeleh, počutju, energiji, itd.

Trditev, da je prehranski slog naših babic in dedkov pravšnja izbira tudi za nas, ne drži. Res da so imeli na izbiro odlična, domača in naravna živila, a so čas preživljali drugače. Prehrana je sicer vir energije in gradnik, a le del življenjskega sloga. Popoln in zaključen krog pa je celosten življenjski slog. Zatorej ne preštevajmo kalorij ter ne secirajmo molekul, pač pa se posvetimo bližnjim in okolju. Od tod izvira tudi hrana in energija, ki nas podpira.

Lucija Šušteršič

 

Viri:

  • Alfred Vogel, LJUDSKI ZDRAVNIK, Koristni nasveti za zdravje, Farmedica 2012, Ljubljana
  • *https://secondnexus.com/science/scientists-discover-there-are-42-million-proteins-in-a-cell-at-any-given-time/?utm_content=inf_10_1164_2&tse_id=INF_238561e0297011e8b9d75bd203d5435d