Nemalokrat smo pri izbiri izdelkov v lekarnah premalo zahtevni, saj ko zbolimo, pomislimo le na to, da moramo čim prej ozdraveti. Pogosto nas tako premamijo zavajajoče reklame, ki obljubljajo nemogoče. Zavedati se moramo, da vse, kar se znajde na policah lekarn, žal ne zdravi.
Zakonodaja na področju zdravil, prehranskih dopolnil, medicinskih pripomočkov in drugih izdelkov je v Sloveniji sicer zelo dobro urejena. Vsako zdravilo v lekarni gre skozi dolg postopek registracije na Javni Agenciji Republike Slovenije za zdravila in medicinske pripomočke (JAZMP) s tem se potrdi kakovost, varnost in učinkovitost zdravila. V članku se bomo zato osredotočili na obstoječo zakonodajo, ki ureja promet zdravil, registriranih zdravil brez recepta in prehranskih dopolnil ter na njihovo varno uporabo.
Po definiciji je zdravilo vsaka snov ali kombinacija snovi, ki so predstavljene z lastnostmi za zdravljenje ali preprečevanje bolezni pri ljudeh ali živalih. Za zdravilo velja tudi vsaka snov ali kombinacija snovi, ki se lahko uporablja pri ljudeh ali živalih, bodisi se daje ljudem ali živalim z namenom, da bi se ponovno vzpostavile, izboljšale ali spremenile fiziološke funkcije prek farmakološkega, imunološkega ali presnovnega delovanja, oziroma da bi se določila diagnoza ¹.
S tem znakom želimo v podjetju Farmedica pri posameznem zdravilu poudariti, da je zdravilo registrirano pri JAZMP. Znak ni naveden na embalaži zdravila.
Pri izdelkih rastlinskega izvora je pomembno razlikovati med registriranimi zdravili, prehranskimi dopolnili in kozmetičnimi izdelki ̶ denimo za nego kože. Kje je razlika?
Kadar je izdelek registriran kot zdravilo, to pomeni, da je moral predlagatelj pred posebno strokovno komisijo JAZMP z obširno dokumentacijo dokazati njegovo varnost, kakovost in učinkovitost. V nasprotnem primeru JAZMP ne izda registracijskega dovoljenja.
V navodilu za uporabo in na ovojnini so napisani verodostojni podatki o učinkovitosti, opozorilih, previdnostnih ukrepih, kontraindikacijah, stranskih učinkih.
Pri prehranskih dopolnilih standardi še zdaleč niso tako visoki, predvsem pa ni potrebno dokazovati njihove učinkovitosti.
V praksi to pomeni, da lahko uporabimo enako rastlino tako za pridobivanje zdravil kot za proizvodnjo prehranskih dopolnil ali izdelkov za nego kože. Od teh bo le zdravilo moralo zagotavljati učinek in farmacevtsko kakovost ̶ oba sta tudi redno nadzorovana.
Namenjena so izključno dopolnjevanju običajne prehrane. Prehranska dopolnila obravnava zakonodaja o živilih. So koncentrirani viri posameznih ali kombiniranih hranil ali drugih snovi s hranilnim oziroma fiziološkim učinkom. Na trgu so v obliki kapsul, pastil, tablet in drugih podobnih oblik: v vrečkah s praškom, v ampulah s tekočino, v kapalnih stekleničkah. Prav tako so v ponudbi kot tekočina in prašek, oblikovane, da se jih lahko uživa v odmerjenih majhnih količinskih enotah.
Prehranska dopolnila lahko vsebujejo tudi aminokisline, maščobne kisline, vlaknine, rastline in rastlinske izvlečke, mikroorganizme ter druge snovi s hranilnim ali fiziološkim učinkom, pod pogojem da je njihova varnost v prehrani ljudi znanstveno utemeljena.
Prehranska dopolnila, ki vsebujejo rastline in rastlinske izvlečke, morajo biti v skladu s predpisom, ki ureja razvrstitev zdravilnih rastlin ². Ti pripravki ne morejo nadomestiti zdrave, uravnotežene prehrane in zdravih življenjskih navad. Prehranska dopolnila niso namenjena zdravljenju ali preprečevanju bolezni niti bolezenskih stanj, prav tako se jim tudi ne sme pripisovati navedenih lastnosti.
Suzana Križ in uredništvo Farmedice
Viri:
Prijavite se na brezplačne nasvete in postanite del skupnosti A.Vogel
Pri otrocih se vse pogosteje pojavljajo slabše mineralizirani zobje, ki so bolj dovzetni za karies in hitro propadajo. Težava ni ozdravljiva, saj sodobna medicina ponuja le začasne rešitve. Kaj so kredasti zobje, kaj jih povzroča in kaj lahko storimo sami?
Poletje počasi jemlje slovo, šolski hodniki pa so že polni otroške razposajenosti. Kako ravnati, ko jih položijo virusi?
Podprite otrokove obrambne moči z naravo in ne dušite na silo simptomov. Vsak znak prehlada ima svoj namen.
Za dodatna vprašanja smo vam na voljo na telefonski številki 01 524 02 16 med delavniki od 8. - 16. ure.