background

Zakaj uživati omega-3?

Ne veste, zakaj bi uživali več rib, semen, olja in ostalih jedi ali po potrebi prehranskih dopolnil, bogatih z omega 3 maščobami?

V grobem je dobro omega 3 uživati zaradi naslednjih pomembnih lastnosti. So pomemben gradbeni element celičnih membran. To pomeni, da njihovo pomanjkanje lahko vpliva na komunikacijo znotraj celice in med celicami. Posledica tega je lahko izguba zdravja celice, tkiv, organov. Ker uravnavajo proizvodnjo inzulina in drugih presnovnih hormonov, njihovo pomanjkanje lahko vpliva na številne presnovne procese v telesu. So surovina za izgradnjo prostaglandinov in levkotrienov, ki uravnavajo vnetja v telesu, krvni pritisk in tonus gladkih mišic. Znano je, da porušeno ravnovesje med omega 3 („protivnetnimi maščobami“) in omega 6 („vnetnimi maščobami“) v korist slednjih lahko poveča telesna vnetja. Ta pa so v ozadju skoraj vseh kroničnih obolenj sodobnega človeka (revmatoidni artritis, vnetne bolezni črevesja, multipla skleroza, Alzheimer, ateroskleroza, rak ...). Omega 3 vplivajo na odziv celic na endokrine hormone, delujejo kot antioksidanti in še bi lahko naštevali. Kaj to natančneje pomeni za naše počutje, oči, kožo, srce in ožilje …?

Omega 3 in anksioznost ter poporodna depresija

Pomanjkanje omega 3 in presežek omega 6 – torej porušeno ravnovesje med omenjenima maščobama v korist omega 6 –povezujejo z nastankom vnetij, zaskrbljenostjo (anksioznost) in depresijo. Popravljanje tega razmerja v korist omega 3 maščob lahko omenjenje težave umirja. Raziskava na študentih medicine npr. razkriva, da lahko 12 tednov trajajoče dnevno dopolnjevanje prehrane z omega 3 maščobami v kombinaciji EPA 2085 mg in DHA 348 mg zmanjša zaskrbljenost (in vnetja). Meritve v mirnem in stresnem obdobju krvnih omega 3 maščob so pokazale, da so imeli študentje, ki so jemali omega 3, v primerjavi s kontrolno skupino, ki teh maščob ni jemala, za 20 % manj izraženo zaskrbljenost. To pomeni, da so tudi stresno obdobje med izpiti lažje prenašali.

Nizke ravni zlasti DHA omega 3 maščob so značilne tudi za ženske, ki so po porodu utrpele poporodno depresijo. Nosečnost, kot kaže, iz telesa matere med drugim izčrpava tudi pomembne omega 3 maščobne kisline. V raziskavi na 110 nosečnicah so opazili, da nivo DHA v krvi po 18. tednu nosečnosti upada. DHA omega 3 imajo funkcijo graditelja. Možgani so dobesedno zgrajeni iz nje. Če jih razvijajoči se plod potrebuje in jih mati s hrano ne dobi dovolj, je nekako logično, da jih bo telo matere črpalo iz lastnih rezerv. To pa lahko vodi tudi v poporodno depresijo.

Raziskave na živalih odkrivajo, da se DHA maščobe za potrebe ploda črpajo iz možganov, kar lahko vpliva na pojav motenj počutja.

DHA omega 3 maščobe naj bi v otroka prehajale ne le med nosečnostjo, ampak tudi po porodu - z dojenjem. Dobro je zato, da nosečnice in doječe mamice poskrbijo tudi za ustrezno preskrbo telesa z omega 3 maščobami.

Omega 3 in oči

Omega 3 maščobe naj bi pomembno prispevale tudi k zdravju oči in optimalnem vidu. DHA omega 3 maščob veliko najdemo ne le v možganih, ampak tudi v celicah, ki sestavljajo mrežnico. Mrežnica (s svojim centrom – rumena pega) je zadolžena za nastanek slike, ki jo gledamo. Težave na mrežnici zato lahko vodijo tudi v motnje vida.

V raziskavi, kjer so 4,6 let spremljali več kot 260 oseb, starejših od 60 let, s simptomi starostno povzročene makularne degeneracije (motnje na rumeni pegi na mrežnici), so ugotovili pozitiven učinek uživanja rib in oreščkov, bogatih z omega 3 maščobami. Tisti, ki so uživali ribe in oreščke, so imeli manjši riziko napredovanja starostne makularne degeneracije v primerjavi s kontrolno skupino.

Omega 3 in koža

Suha koža, pospešeno staranje kože, težave s kožo, kot so akne, dermatitis in luskavica, so lahko prav tako posledice pomanjkanja omega 3 maščob oz. posledica porušenega ravnovesja med omega 3 in 6 maščobami.

Poskusi na živalih npr. dokazujejo, da dopolnjevanje prehrane z ribjimi oljem, ki je bogato z omega 3, pomaga hidriati kožo in posledično zmanjšati srbenje. Raziskava na 26 ljudeh z luskavico pa potrjuje pozitiven učinek uživanja omega 3 maščob. 58 odstotkov je po 4-mesečnem uživanju ribjega olja doseglo zmerne do zelo dobre rezultate glede zmanjšanja luskavice. Luskavica je avtoimuno obolenje, pri čemer je koža vneta, srbeča, rdeča, luskasta.

Omega 3 in srce ter ožilje

EPA omega 3 maščobna kislina se presnavlja v snovi, ki v telesu najmočneje zavirajo vnetja in nastajanje krvnih strdkov v ožilju. Tako vnetje na ožilju kot nastajanje krvnih strdkov povezujejo z aterosklerozo, zato utegne uživanje hrane ali prehrasnkih dodatkov z omega 3 (ribe, alge …) koristiti tudi srcu in ožilju. Med drugim je znano tudi, da lahko omega 3 znižujejo krvne trigliceride, dvigujejo HDL, pripomorejo k metabolizmu glukoze ter znižujejo povišan tlak, kar prav tako koristi našemu srcu in ožilju.

Pozitivne vplive omega 3 maščob na srce npr. potrjuje tudi 16 let trajajoča opazovalna študija prehrane na več kot 84 000 medicinskih sestrah. Ta ugotavlja, da več kot so ženske v prehrano vključevale rib (ki vsebujejo EPA in DHA) in drugih omega 3 maščob, manjši je bil riziko razvoja srčno-žilnih obolenj.

Ameriško združenje za srce npr. priporča, da naj bi za zdravje srca zaužili ribe (skušo, haringo, sardine, postrv, lososa …) vsaj dvakrat na teden.

Omega 3 in rak

Raziskvalci v omega 3 maščobah vidijo tudi dober potencial za podporo pri obvladovanju raka. Del zaslug za to gre verjetno med drugim pripisati protivnetnemu učinku uživanja omega 3 maščob del pa tudi direktnemu vplivu na zaviranje rasti raka.

Besedilo: Adriana Dolinar

A.Vogel Omega-3 kompleks - Novo!

Prehransko dopolnilo za možgane in vid – Kapsule z omega 3 maščobnimi kislinami, popolnoma …
Več

Pomoč uporabnikom

Za dodatna vprašanja smo vam na voljo na telefonski številki 01 524 02 16 med delavniki od 8. - 16. ure.

Pišite nam

Dobrodošli v svetu naravnega zdravljenja A.Vogel

V naravi nam je dano vse, kar potrebujemo za zaščito in ohranjanje zdravja!

Odkrijte zgodbo Alfreda Vogla

Zdravstvene novice A.Vogel

Prijavite se na zdravstvene novice in nasvete. Vpišite se.