background

Ste noseči? Kako obvarovati noge v vročih, poletnih dneh?

Venski krvni obtok rabi našo pomoč

Venski krvni obtok nog ima zelo zahtevno nalogo, ko vrača s kisikom in vitalnimi snovmi osiromašeno vensko krvi navzgor proti srcu. Zakaj zahtevno? Za razliko od arterij, ki imajo v svoji steni debelo plast mišic, s katerimi potiskajo kri naprej, vene kri pomikajo proti srcu le s pomočjo venskih zaklopk oz. tki. žepkov. Zaklopke zadržujejo vensko kri, da ne odteče nazaj dol, odpirajo pa se le v smeri proti srcu. Da bi bil lahko venski premik krvi proti srcu čim bolj optimalen, se vene zanašajo na delo naših mišic in na naše dihanje.

S hojo oz. telesno aktivnostjo torej pripomoremo k pomikanju venske krvi navzgor. Mišice nog zato delujejo kot nekakšne črpalke, saj ko se s krčenjem zadebelijo, stisnejo vene ter tako porinejo kri v smeri navzgor.

Prav tako pa venam pomagamo tudi z zavestnim sproščenim dihanjem, ki v trebuši in prsni votlini ustvarja spremembo v tlakih. To pa ponovno omogoči stiskanje venskih žil in pomik krvi proti srcu.

Torej vene za optimalno delovanje potrebujejo našo pomoč. Telesna neaktivnost, nošenje visokih pet, debelost, neenakomerno dihanje, napet in trd trebuh zaradi stresa, zaprtje … lahko ovirajo venski pretok, posledice pa so lahko tudi otečene, utrujene in boleče noge. Poleg navedenega pa delo ven lahko otežujeta tudi nosečnost in poletna vročina.

Zakaj vene trpijo med nosečnostjo?

Nosečnice se zlasti v poznih mesecih zaradi utrujenosti pogosto gibljejo manj kot bi se sicer. To pa pomeni večjo obremenitev ven, saj jim mišice niso prav v pomoč pri potiskanju krvi navzgor. Drugi problem, ki povzroča venam težave, je naraščajoč trebušček. Ko plod raste, se trebuh veča, s tem pa se veča tudi obremenitev venskih žil zlasti na nogah. Zakaj? Ne le da je dihanje, ki pomaga venski krvi pri premikanju navzgor oteženo, tudi pritisk otroka na spodnji del trebuha otežuje odtekanje venske krvi iz nog in medenice proti srcu. Poleg naštetega pa na vene v nosečnosti vplivajo še hormonske spremembe, ki razširjajo venske žile in še dodatno ovirajo premik venske krvi navzgor. Pogosto nosečnice trpijo tudi zaradi zaprtja, kar dodatno obremeni venski pretok. Svoj vpliv na žile pa ima nedvomno tudi za približno 50 odstotkov povečan volumen krvi, ki se pojavi v nosečnosti. Glede na to, da se v venah med mirovanjem zadržuje do 80 % krvi, je to nedvomno za njih dodaten stres. Raziskava, opravljenja na 77 nosečnicah je pokazala, da naj bi bilo v zadnji tretjini nosečnosti praznjenje venske krvi iz ven nog za kar 30 odstotkov manjše. Dva do pet dni po porodu se stanje že bistveno izboljša. Zgodi se lahko tudi nasprotno, da se normalno stanje nikoli ne povrne, kar pomeni, da zaradi nosečnosti lahko nastanejo krčne žile oz. težave z venami. Novejši pregled literature na temo venskih težav v nosečnosti razkriva, da ima kar presenetljivih 80 % nosečnic kronično vensko popuščanje. Znaki teh težav so najizrazitejši v zadnjem trimesečju in se kažejo v krčnih žilah, noge so težke, otečene in boleče, koža nog lahko srbi, lahko se pojavi obarvanost kože, ponoči pa so lahko prisotni krči v nogah. Kot razlog teh težav med drugim navajajo vpliv nosečnosti na zmanjšan venski pretok v globinskih venah in razširitev lumna globinskih ven.

Kaj pa nosečnost in poletna vročina?

Sama nosečnost venam nog predstavlja velik stres, kaj pa če se temu pridruži še poletna vročina? Na žalost to lahko še poveča pritisk na vene. Namreč vene sodelujejo pri ohlajanju pregretega telesa. Telo vročo kri iz središča telesa preusmeri v površinske žile z namenom, da se s prenosom toplote v okolico telesa kri lahko ohlaja. Torej bolj ko je telo pregreto, dlje se bo kri zadrževala na površini telesa, da se ohladimo. Posledično pa to za vene pomeni še dodatno obremenitev, ki jo čutimo v močnejši utrujenosti in otekanju nog kot sicer, ko nismo pregreti.

Kako si pomagati?

Vedno je bolje preprečiti kakor zdraviti, zato venam pomagajmo pravočasno. Kako? Poleg skrbi za ustrezno hidracijo (pitje vsaj 2 do 2,5 litra vode) in čim bolj naravno prehrano, bogato z antioksidanti, vitaminom C, vlakninami (te preprečujejo zaprtje), omega-3 maščobnimi kislinami … ne pozabite tudi na dovolj gibanja.

Tam, kjer je varno, si privoščite bosonogo hojo ali pa namesto tega obujte čevlje, ki bosonogo hojo omogočajo. S tem se ne le poživi oz. spodbudi k delovanju celo telo preko akupresurnih točk na podplatih, ampak tudi maksimalno požene mišično črpalko nog. Praznjenje venske krvi iz nog s pomočjo mišic je namreč najučinkovitejše, kadar hodimo bosi. In obratno, praznjenje venske krvi iz nog je najslabše, ko obujemo visoke pete.

Poleg hoje pa mišično črpalko nog poženejo tudi preproste vaje. Ogledate si jih lahko v knjižici Mali vodnik za vene.

Če je potrebno, si lahko pomagate tudi s kompresijskimi nogavicami. Raziskava iz leta 2017 npr. navaja, da kombinacija telesne aktivnosti in kompresijskih nogavic lahko prepreči ali celo odpravi težave z venami pri nosečnicah.

Pritisk na vene lahko zmanjšate tudi tako, da noge večkrat dnevno dvignete više od srca. Tako boste pomagali venski krvi, da lažje in hitreje odteče proti srcu, vene nog pa razbremenili. Tudi otekanje nog bo posledično manjše.

Vene nog se bodo lepo odpočile tudi, če si boste večkrat privoščili kopanje v morju ali bazenu, z ustrezno čistostjo vode za nosečnice, seveda. Ko telo potopimo v vodo, med drugim popusti tudi pritisk teže nosečniškega trebuha, zato venozna kri lažje steče iz medenice in nog proti srcu. Neverjetno hitro se zmanjša na ta način tudi zatečenost in posledična utrujenost nog. Preverite, kako izgleda obseg vaših nog pred in po kopanju in navdušene boste nad rezultatom! Če možnosti kopanja nimate, pa pomaga tudi mlačna kopel v domači banji.

Ker sproščeno dihanje prav tako pripomore k izboljšanju venskega pretoka, poskrbite tudi za obvladovanje stresa, ki pogosto zmoti naše dihanje. Tu pomaga najbolj sočasno odpravljanje vzrokov za stres in blažitev posledic stresa. Razrvani od stresa se lahko umirimo s pomočjo umirjajoče glasbe, aromaterapije sivke, vrtnice ali katerega drugega naravnega eteričnega olja, s sprehodom v naravi, z masažo, z vrtnarjenjem ...

Poleti pazite, da se ne izpostavljate vročini in se s tem po nepotrebnem ne pregrevate. V vročem delu dneva se zato raje zadržujte v hladni senci. Če vam je vroče, se npr. večkrat ohladite z mlačnim tušem. Tudi ohlapna obleka iz naravnih materialov, ki diha, je boljša izbira od tesnih oblek iz umetnih materialov, v katerih bo cirkulacija še slabša, telo pa se bo še bolj pregrevalo. V primerih, ko morate v poletni vročini na sonce, prav tako noge zaščitite z ohlapnimi dolgimi oblekami iz naravnih materialov in po potrebi z naravno zaščitno kremo za sončenje. Tudi sončne opekline namreč lahko povzročijo poškodbe drobnih venskih žilic, ki so tik pod kožo, zaradu česar lahko nastanejo „pajkaste“ žilice. Vene pa lahko med nosečnostjo podprete tudi tako, da jih dnevno negujete z gelom, ki vsebuje izvleček iz svežih semen divjega kostanja (npr. A. Vogel Venagel). Gel po nanosu noge hladi in odpravlja občutek utrujenih in težkih nog. Nanašamo ga dva do trikrat na dan na kožo nog od gležnjev navzgor. Divji kostanj krepi stene venskega ožilja in olajša venski pretok, posledično se zmanjša otečenost nog ter s tem utrujenost in občutek teže v nogah. Še močneje pa vene podpre registrirano naravno zdravilo iz semen divjega kostanja A. Vogel Venaforce. V kolikor menite, da potrebujete močnejšo podporo venam, se o smiselnosti uporabe navedenega zdravila že med nosečnostjo posvetujte z zdravnikom.

Besedilo: Adriana Dolinar

Pomoč uporabnikom

Za dodatna vprašanja smo vam na voljo na telefonski številki 01 524 02 16 med delavniki od 8. - 16. ure.

Pišite nam

Dobrodošli v svetu naravnega zdravljenja A.Vogel

V naravi nam je dano vse, kar potrebujemo za zaščito in ohranjanje zdravja!

Odkrijte zgodbo Alfreda Vogla

Zdravstvene novice A.Vogel

Prijavite se na zdravstvene novice in nasvete. Vpišite se.