background

Prva (in naravna pomoč) ob športnih poškodbah

Vsakdo, ki se rekreativno ali profesionalno ukvarja s športno aktivnostjo, se je verjetno že srečal s katero od športnih poškodb. V izogib poslabšanju stanja zaradi nepravilnega ukrepanja, je dobro poznati nekaj osnovnih pravil ob pojavu poškodb. Prav tako pa ne bo odveč spoznati tudi nekaj naravnih metod in pripravkov za blaženje posameznih poškodb. Namreč če poškodba ni prehuda, npr. ni prisotna močna bolečina in krvavitev, jo lahko oskrbimo sami, brez zdravniške pomoči, če le vemo, kako.

Prva (in naravna) pomoč ob zvinu in nategu

Zvin in nateg sodita po mnenju stroke med najpogostejši športni poškodbi, ki prizadaneta sklepe in mišice. Običajno nastaneta ob hitrem nepazljivem gibu ali pa sta posledici premalo ogretega telesa pred samo vadbo. Pri zvinu gre za problem prekomerno raztegnjene ali celo natrgane vezi sklepa (npr. gležnja, kolena, zapestja, rame). Ob nategu pa gre za nekoliko pretirano raztegnjeno mišico ali kito.

Bolečino zaradi prizadetih tkiv, ki se v obeh primerih pojavi, pri čemer zvin običajno bolj boli, umirimo s takojšnim upoštevanjem mirovanja. Vsako nadaljnje gibanje namreč lahko pospešuje okvaro in bolečino ter otežuje regeneracijo. Na prizadeti del čim prej položimo tudi mrzle obkladke (npr. ledene gel blazinice za hlajenje, ovite v tkanino ali tkanino, napojeno z mrzlo vodo oz. druge mrzle predmete itd.). Ohlajamo večkrat na dan približno 10 minut naenkrat oz. manj, če je preveč neprijetno. Samo bolečino lahko dodatno blažimo s protibolečinskimi sredstvi. Med naravne protibolečinske pripravke npr. sodijo izvlečki iz arnike, mazila ali prehranski dodatki z encimi za prebavo beljakovin, pripravki z eteričnim oljem poprove mete, glinene obloge, slane hladne kopeli nog itd.

Če izberete pomoč arnike v obliki tinkture ali zdravilnega gela, jo je potrebno na boleči predel nanašati vsaj 3 x na dan. Protibolečinsko deluje že v roku približno ene ure po nanosu. Zdravilne učinkovine v njej med drugim olajšajo mikro cirkulacijo prizadetega dela, delujejo protivnetno in zmanjšujejo oteklino, zaradi česar je gibljivost sklepa kmalu izboljšana. Za dokončno umiritev poškodb jo uporabljajmo redno trikrat na dan, vsaj en teden oz. do popolnega izginotja težav. Nanašanje izvlečkov arnike na kožo ne povzroča hladilnega občutka, kot npr. nanos pripravkov, ki vsebujejo poprovo meto. Za učinkovitejšo regeneracijo prizadetega predela lahko uporabi arnike po potrebi dodate še katerega od zgornjih ukrepov oz. pripravkov.

V kolikor bolečine ob gibanju nikakor ne izzvenijo po naravnih ukrepih (npr. so enako intenzivne še teden dni po poškodbi ob upoštevanju mirovanja, hlajenja in protibolečinske podpore) je dobro poiskati zdravniško pomoč, saj je morda potrebno kirurško popraviti morebiti natrgane vezi v sklepu.

Prva (in naravna) pomoč ob mišičnih krčih

Mišični krči, ki lahko nastanejo kjerkoli v telesu, med ali po telesni aktivnosti, so zelo pogosto posledica dehidriranega telesa ali primanjkljaja mineralov (npr. magnezija, kalija …). Denimo za bolečim nehotenim krčenjem mišic na spodnjem delu okončin pogosto trpijo vsi, ki se rekreativno ali poklicno ukvarjajo s tekom. Takšne težave je zato zlahka preprečiti, če ustrezno skrbimo za hidracijo telesa in ravnovesje mineralov.

Toliko vode, kot je dnevno izločimo, toliko jo moramo nadoknaditi. Zato je ustrezna hidracija pred, med in po športu nujna. Mnogi športniki si pomagajo s tehtanjem telesa pred in po vadbi, saj to pomaga pravilneje oceniti, koliko vode potrebujejo, da do takšnih krčev ne pride zaradi izdatne izgube s potenjem. Upoštevati je treba tudi, da se zaradi telesne aktivnosti s potom izločajo močneje tudi sol oz. minerali, zato je potrebno tudi te nadomeščati.

Če nam krčev ne uspe preprečiti s pravočasno hidracijo, krč v mišici poskušajte umiriti z njenim nežnim raztezanjem. Čim prej tudi zaužijte velik kozarec vode, v katerega lahko primešate velik ščepec naravne soli (npr. himalajske kristalne soli, ki vsebuje paleto več kot 80ih mineralov in elementov v sledeh). Odličen naravni napitek, ki tudi hitro rehidrira telo, je kokosova voda. Lahko pa navadni vodi s soljo dodate tudi stisnjen sok grenivke in žličko melase. Od prehranskih dodatkov so za preprečevanje ali blaženje krčev dobrodošli tudi pripravki z magnezijem. Zaužit magnezij (čist ali dodan v pripravkih) ali vsrkan preko kože, znano sprošča mišične krče.

Prva (in naravna) pomoč ob modricah

Modrice so lahko npr. posledica padcev ali celo namernih udarcev, v kolikor se ukvarjate npr. s katerim od kontaktnih športov. Modrice nastanejo zaradi zmečkanine tkiva (mišic …), popokanih drobnih žilic in izliva krvi pod kožo. Večinoma so boleče, a običajno ne potrebujejo posebne terapije. Naravno si doma lahko bolečino blažimo s hlajenjem, nanosom izvlečkov arnike in drugimi ukrepi. Arnika bo zaradi sposobnosti pospeševanja mikrocirkulacije, poleg umirjanja bolečine, pomagala tudi k hitrejšemu razbarvanju modrice.

Prva (in naravna) pomoč ob vnetjih

Predvsem tisti, ki se poklicno ukvarjajo s športom, trpijo tudi zaradi vnetij, kot so npr. burzitis, fasciitis ali tendonitis. Takšna vnetja izzove zlasti pretiravanje izvajanja ponavljajočih se gibov. Burzitis je vnetje burze (majhne vrečke, napolnjene s tekočino, ki ima vlogo blaženja šoka v sklepu). Fasciitis je vnetje ovojnice, ki ovija mišico ali kito. Tendonitis pa vnetje kite.

Običajno se tudi takšna poškodba umiri z nujnim mirovanjem oz. počitkom. Nadalje pomaga hlajenje in uporaba protibolečinskih in protivnetnih pripravkov. Od naravnih načinov blaženja takšnih vnetij lahko uspešno uporabljamo iste pripravke in metode, kot so že našteti ob težavah z izvini in izpahi.

Besedilo: Adriana Dolinar

Pomoč uporabnikom

Za dodatna vprašanja smo vam na voljo na telefonski številki 01 524 02 16 med delavniki od 8. - 16. ure.

Pišite nam

Prva in naravna pomoč pri športnih poškodbah

Zvini, nategi, krči mišic, boleči udarci ter vnetja prizadetih tkiv sodijo med najpogostejše športne poškodbe.

Kako si lahko pomagamo naravno?

S čim v menopavzi ni dobro grešiti?

Menopavza lahko povzroča niz neželenih težav. Če se jim želimo izogniti, je svoj pogled dobro usmeriti na krožnik oz. v kozarec.

Prehranske navade in počutje v menopavzi

Ali ste vedeli?

Modrice so mila oblika notranje krvavitve. Povzroči jih sprostitev manjše količine krvi v mehka telesna tkiva, še zlasti mišice in vezivno tkivo pod kožo.

Kako si lahko pomagamo?

Dobrodošli v svetu naravnega zdravljenja A.Vogel

V naravi nam je dano vse, kar potrebujemo za zaščito in ohranjanje zdravja!

Odkrijte zgodbo Alfreda Vogla

A. Vogel nasveti za zdravo življenje

Prijavite se na brezplačne nasvete in postanite del skupnosti A.Vogel