A.Vogel Blog

Na kolo za zdravo telo? Da, a pozor, če ste moški! Preberite, zakaj ...

Kolesarjenje je čudovit način, da npr. ob uživanju v naravi krepimo tudi telo. Ni pa vseeno, vsaj za moškega ne, na kakšnem sedežu sedi, kakšno lego ima pri tem njegov trup, kje se vozi (gorsko kolesarjenje, spust po gozdnih poteh, polnih korenin, cestno kolesarjenje) in kako intenzivno se s kolesarjenjem ukvarja. Namreč prav od izbire kolesa, sedeža, poti in intenzitete kolesarjenja je odvisno, ali bo ta telesna aktivnost, ki brez dvoma požene kri po žilah in okrepi telesne mišice, koristila tudi moškim spolovilom oz. reproduktivnim organom. Kaj lahko gre pri kolesarjenju lahko narobe, če ste moški?

Pritisk na žile in živce presredka

Že kolesarjenje na neustreznem sedežu moškemu lahko povzroči težave »tam spodaj«. Natančneje področju, ki se stika s sedežem in na kolesu nosi cel zgornji del telesa, pravimo perineum oz. presredek. Ta del med mošnjo in anusom je prepreden z žilami in živci, ki se ob kolesarjenju na nepravem sedežu lahko poškodujejo. To moški po kolesarjenju zazna kot otrplost, rahle bolečine širšega področja presredka, mod oz. spodnjega dela medenice. Če ta neprijeten občutek ali bolečino ignoriramo, je posledica lahko tudi izguba občutljivosti genitalij zaradi drobnih poškodb živcev. Prav tako pa lahko zaradi drobnih poškodb na žilah pride do zoženja le teh in zmanjšanja dovoda krvi v genitalije. To lahko moti erekcijo in optimalno prehranjenost genitalij s hranili. Ugotavljajo, da nekateri zelo majhni sedeži ustvarjajo močan točkovni pritisk na presredek in s tem celo do 66 odstotkov zmanjšajo pretok krvi v genitalije!

Rešitev za odpravljanje teh težav je nakup ustreznega sedeža, ki ne bo vršil pritisk na ta občutljivi del mednožja. Sedeži, ki so boljši od običajnih, so mehkejši (npr. polnjeni z gelom), imajo vdolbino (žleb) ali širšo podolgovato luknjo na mestu presredka, kar razbremeni pritisk na žile in živce ter tako ne prihaja do zastoja v prekrvavljenosti ali motenj v oživčenosti genitalij. Namesto presredka težo telesa nosijo kosti medenice (https://www.youtube.com/watch?v=uILjdBpukts). Da bi zmanjšali pritisk na presredek, je, poleg omenjenega, dobro tudi poravnati sedež, da bo na pravi višini, vodoravno s tlemi. Ker tudi nagibanje zgornjega dela telesa preveč naprej poveča pritisk na presredek, lahko težavo rešimo z montažo dodatnih ročk itd.

Pritisk na prostato, prostatitis in porast PSA-ja

Neustrezen sedež lahko poleg zgornjih težav povzroča tudi težave prostati. Pritisk na presredek namreč povzroči tudi pritisk na prostato, ki se posledično lahko vname. Znak, da je do tega prišlo, je npr. bolečina spodaj v hrbtu in trebuhu, pogosto siljenje na malo potrebo z bolečinami ob tem in nepopolnim izpraznjenjem mehurja, bolečine v genitalijah, težave pri spolnem odnosu itd. Z izbiro ustreznega sedeža in zmerno vožnjo s kolesom se tudi tej boleči težavi lahko izognete. Če pa je do vnetja že prišlo, za nekaj časa kolo opustite, da se vnetje umiri.

Dolgo je že poznano, da ni dobro voziti kolesa na dan, ko ima moški merjenje PSA. PSA (za prostato specifični antigen) lahko nakaže na nevarnost razvoja raka prostate. Kolesarjenje namreč lahko za nekaj časa povzroči lažni dvig PSA, kar pa seveda ni povezano z nevarnostjo raka prostate. Torej, da bi se izognili lažnim rezultatom, se kolesarjenje pred meritvami PSA odsvetuje, razen če imate ustrezno prilagojen sedež. Raziskovalci namreč ugotavljajo, da se pritisk na prostato razbremeni z nakupom ustreznega sedeža (beri zgoraj). Posledično se tudi PSA ob kolesarjenju na takšnem sedežu ne dvigne.

Pritisk na prostato pri benigno povečani prostati

Ustrezen sedež na kolesu pa bo še posebej dobrodošel tudi moškim po 50. letu starosti. Ve se namreč, da ima 50 odstotkov starejših od 50 let težave z nerakavim povečanjem prostate. Večanje prostate že samo po sebi lahko povzroča težave okolnemu tkivu. Prostata se lahko iz normalne velikosti oreha poveča celo na velikost limone in tako bolj ali manj (odvisno od povečanja prostate) stiska tudi okolne žile, živce in sečnico. Zato dodatno pritiskanje na prostato in okolna tkiva zaradi neustreznega sedeža na kolesu lahko težave še poslabša. Sicer je težav z benignim povečanjem prostate manj pri aktivnih ljudeh, kot pri neaktivnih, a da bo tudi kolesarjenje lahko pri tem pomagalo, poskrbite za ustrezen sedež.

Če se vam ob kolesarjenju pojavijo izrazite težave s prostato (prekinjajoč curek ob uriniranju, nepopolno izpraznjenje mehurja, kratek curek ...) poleg menjave sedeža za nekaj časa opustite kolesarjenje, da se situacija umiri. K hitrejšemu umirjanju težav vam lahko pomaga masaža presredka, lahko pa posežete tudi po naravnem zdravilu iz žagastoliste palme (npr. A. Vogel Prostasan), ki je namenjeno prav obvladovanju težav z benigno povečano prostato. Dobro je tudi, da kolesarjenje ni edina telesna aktivnost, ampak le občasna, ob njej se npr. lahko lotite še plavanja, thai chi – ja itd.

Pregrevanje mod

Davno nazaj je že Hipokrat ugotovil, da imajo jezdeci, ki dolgo jezdijo oz. jezdijo na dolge proge ali pa zelo pogosto (npr. nomadi), le malo zanimanja za spolnost. Trpeli so namreč za erektilno disfunkcijo in pomanjkanjem libida zaradi pritiska na presredek in segrevanja mod. Težave so kasneje omilili ali odpravili z ustrezno oblikovanim sedlom.

Do segrevanja mod pa lahko pride tudi pri dolgotrajnem kolesarjenju na napačnem sedežu in še v napačni obleki. Že sama telesna aktivnost dviguje našo telesno temperaturo, če pa se moški še obleče v oprijete hlače, ki stisnejo moda k telesu in sedi na sedežu, ki onemogoča zračenje in hlajenje, lahko zlasti ob daljšem kolesarjenju prihaja do pregrevanja mod. To pa lahko vodi v motnjo nastajanja spermijev in v zmanjšano reproduktivnost. Ali ste vedeli, da so moški včasih pred spolnim odnosom pregrevali moda v vroči kopeli, kar je zavrlo nastajanje spermijev in zmanjšalo možnost spočetja? Če vam seveda to ni cilj, si med drugim raje oblecite hlače, ki omogočajo zračenje in hlajenje mod. Moški si primerno temperaturo mod lahko pomagajo vzdrževati tudi s hladilnimi geli, dizajniranimi posebej za moda.

Hujše poškodbe zaradi grobega terena ali ekstremnega kolesarjenja

Poleg zgoraj omenjenih težav pa lahko moški na kolesu utrpijo tudi hujše težave. Npr. »downhill« vožnja s kolesom je polna skokov, voženj prek korenin, kamnov, skal ... s čimer tudi mednožje moškega lahko utrpi neprijetne udarce, raztrganine in druge poškodbe. Tudi profesionalni kolesarji imajo zaradi dolgotrajnih kolesarskih tur lahko neljube posledice. Npr. v študiji Iliac Artery Compression in Cyclists: Mechanisms, Diagnosis and Treatment. C.S.Lim, so ugotovili, da do 20 odstotkov profesionalnih kolesarjev trpi zaradi zmanjšanega pretoka krvi v noge. Da bi se torej izognili omenjenim poškodbam, kolesarite preudarno. Naj bo kolesarjenje predvsem vaš užitek, ki krepi telo in duha!

Besedilo: Adriana Dolinar