A.Vogel Blog

Pšenica spada v družino trav (Poaceae). Zraste od 50 do 170 cm visoko. Njene korenine so šopaste in večinoma niso globoke. Njihova globina je odvisna od tipa tal. List, ki je suličast, je sestavljen iz štirih delov: listne ploskve, ki je vzporedno žilnata, jezička, dveh ušesc in listne nožnice. Steblo pšenice se imenuje bil. Je tanko in ima na večih mestih izrazite odebelitve, ki se imenujejo kolenca. Klas se oblikuje na zgornji strani bili in je združeno socvetje, sestavljeno iz klaskov, ki so enostavno socvetje. Klasje dozori julija ali avgusta, iz njega pa se izluščijo zrna. Na velikost, barvo in obliko zrnja lahko močno vplivajo genske lastnosti sorte. Po obliki je zrno lahko jajčasto, narobe jajčasto ali eliptično. Lahko je rdeče, rdečerjavo, belo ali sivorjavo. Pšenična zrna so na vrhnjem delu dlakava.

Danes je pšenica na slabem glasu. Ljudje pričenjajo verjeti, da je ni dobro uživati, saj nam na vseh korakih odsvetujejo uživanje bele moke. Je že res, da pšenica s postopkom rafiniranja izgubi veliko vitaminov (vitamin B, vitamin E), mineralov (kalcij, fosfor, cink, baker, mangan, magnezij, železo) in vlaknin, ki so za človeka pomembne. Kaj pa polnozrnata pšenica? Mnoge študije so pokazale, da uživanje polnozrnatih žit ščiti pred boleznimi srca in ožilja ter celo pred nekaterimi rakavimi obolenji, deluje pa tudi protivnetno in pomaga delovati proti nastanku osteoporoze in Alzheimerjeve bolezni.

Pšenični kalčki

Pšenični kalčki so dragocen del pšenice, ki vsebuje kar 23 pomembnih hranil in tudi največ v 1 gramu, če jo primerjamo z zelenjavo in ostalimi žiti. Zaradi tega jih uvrščamo med 10 najbolj zdravih živil, ki bi jih moral vsakdo uživati.

Pšenični kalčki vsebujejo antioksidante (varujejo pred prezgodnjim staranjem), so eden najbogatejših virov vitamina E, kar pomeni, da so odlični za kožo, lase in za nohte. Nižajo raven LDL-holesterola, nižajo krvni tlak in na splošno izboljšujejo zdravje srca in ožilja. Vsebujejo 28 % beljakovin in s tem pripomorejo k obnavljanju poškodovanih tkiv. Krepijo tudi mišice in izboljšajo porabo kisika med vadbo. Vsebujejo omega 3 maščobne kisline, ki ugodno vplivajo na srčno – žilni sistem, uravnavajo delovanje živčnega sistema, izboljšajo pa tudi razpoloženje. Lajšajo predmenstrualni sindrom in težave v menopavzi. Vsebujejo tudi vitamine B-kompleksa, ki so pomembni za normalno presnovo beljakovin, maščob in ogljikovih hidratov, za normalen razvoj živčevja, imunsko sposobnost organizma, utrujenost, dozorevanje rdečih krvnih telesc, sintezo DNK...

Pozornost je potrebno nameniti kakovosti izdelka, ki vsebuje pšenične kalčke. Namreč, le-ti vsebujejo občutljiva olja, ki hitro oksidirajo in se pokvarijo. 

Besedilo: Urška Živko