A.Vogel Blog

Ko govorimo o zdravju zob, sta običajno na prvem mestu omenjeni zobna ščetka in zobna pasta. V šoli otrokom zobe občasno preverja zobna asistentka, za zobno preventivo (ali bolje – kurativo) skrbijo zobozdravniki. Tu se zgodba običajno zaključi.

Vpliv prehrane na zdravje zob

Da sladkor škoduje zobem, ni nič novega. Zavedati se moramo, da ta ne tiči le v sladkarijah, temveč tudi tam, kjer bi to najmanj pričakovali. Posebej problematične so sladke pijače, toliko bolj, če so obenem gazirane. Fosforna kislina namreč ropa kalcij tudi iz zob.

Izogibati se velja tudi vsej močno predelani hrani, zlasti izdelkom iz bele moke, belega sladkorja, rafiniranih maščob in podobno. To je na žalost prav hrana, ki bogati šolske in vrtčevske jedilnike, pa tudi mnogo staršev jo pridno nalaga v nakupovalne košarice.

Takšna prehrana v telesu ustvarja veliko kislih presnovkov in prav zobje so eden prvih naslovov, na katerem bo telo iskalo kalcij in druge rudnine, ki mu jih primanjkuje.

Hrana, ki še posebej krepi zdravje zob, je zlasti takšna, ki vsebuje obilje kalcija, magnezija in silicija. Zato poskrbite, da se bodo na bo otroškem krožniku pogosto zvrstili koprive, ohrovt, rožiči, surovo mleko, kakovostni mlečni izdelki, ovseni kosmiči, proso …

Nekaj predlogov:

Za več receptov lahko pobrskate tukaj

Na vsak način pa se trudite, da je otrokova prehrana vsaj doma polnovredna, sveža, pridelana brez pesticidov in čim manj predelana. Jedi pripravljajte skupaj z otrokom in ga na ta način vzgajajte za zdravo prihodnost.

Koliko so zares krivi geni?

Pogosto slišimo, da so za slabo stanje zob krivi geni. Raziskave, ki jih je v začetku 20. stoletja pri številnih domorodnih ljudstvih opravil zobozdravnik dr. Weston Price, to domnevo v celoti zavračajo. Opazil je povsem jasno povezavo med stanjem zobovja in prehrano. Ljudstva, ki jih še ni dosegel moderen način prehranjevanja in ki so se v celoti prehranjevali le z naravnimi živili, z zobmi niso imeli nikakršnih težav.

Četudi menite, da je otrok slabe zobe podedoval po katerem od staršev, vztrajajte pri čim bolj naravni prehrani. To se bo zagotovo kmalu pokazalo na trdnejšem zdravju zob – in zdravja nasploh!

Začimbe in zdravje zob

Polnovredna, nepredelana prehrana v kombinaciji z nekaterimi zelišči in začimbami je še posebej krepčilna. Ko otrok že dobro sprejme trdo hrano, mu vanjo postopoma lahko dodajate tudi katero od začimb, ki krepi zdravje zob in dlesni.

Kardamom, denimo, krepi dlesni in nevtralizira bakterije, ki povzročajo parodontozo ali gingivitis. Z njim lahko začinjate žitne kaše, iz njega pripravite čaj ali topel mlečni napitek. Starejšim otrocih lahko semena kardamoma ponudite tudi namesto žvečilke.

Pri klinčkih je potrebne nekoliko več pozornosti, saj gre za izredno močno začimbo. V majhnih količinah pa jo vsekakor lahko dodajate v jedi, ki otrokom teknejo, kot so sadni kompot, marmelada, paradižnikova omaka in podobno. Starejši otroci smeje prežvečiti tudi cel klinček, saj ta olajša zobobol.

Muškatni orešček že v najmanjši količini v ustih sproža protibakterijsko delovanje in ščiti zobe. V sladkih jedeh ga lahko kombinirate zlasti s cimetom, ingverjem, pimentom, klinčki in kardamomom, v slanim pa se dobro ujame predvsem s kurkumo in koriandrom. Če želite okusiti njegovo celotno aromo, ga meljite sproti.

Pri vnetju dlesni in zobobolu pomaga tudi alkoholna timijanova tinktura. Ta za otroke ni primerna, zato pa si velja zapomniti zelišče in ga dodajati v jedi ali iz njega skuhati čaj.

Žafran ponekod uporabljajo tudi pri otrocih, ki jih izraščajo zobje. V ta namen ga streho v prah, pomešajo z malo medu in s pasto mažejo boleče dlesni. Pri nas se uporaba medu pri dojenčkih odsvetuje, zato bi žafranov prah lahko pomešali denimo z ghee-jem.

Omeniti velja še eno rastlino, ki sicer ne sodi med začimbe, pa vendar jo večina med vami dobro pozna. Ameriški slamnik pri nas uporabljamo zlasti kot sredstvo za krepitev imunskega sistema in za preprečevanje težav z dihali. Indijanci pa so z žvečenjem te rastline skrbeli tudi za ustno zdravje.

Tekmovanje za čiste zobe po šolah

Prav je, da otroke spodbujamo k rednemu ščetkanju zob, bolj sporno pa je, da za preverjanje tega otroci v usta dobijo tabletko z umetnimi barvili.

V prvi vrsti so starši tisti, ki morajo otroka na ustno higieno navajati od malih nog. Pri tem jim morajo do določene starosti zobe pomagati čistiti tudi sami, tudi po tem, ko si otroci zobe ščetkajo sami. Sočasno je otroka potrebno vzgajati tudi o vlogi in pomenu zdrave hrane in pijače, pri čemer je lastni zgled najpomembnejši.

Želeli bi si, da bi otroci tudi v šoli dobili več vzpodbude k zdravemu načinu življenja. Predstavljajte si, da bi zobna asistentka namesto deljenja tabletk otrokom nekajkrat na leto natančno pokazala, kako si pravilno umiti zobe. Da bi jim namesto tabletke v roke dala majhno ogledalo in ščetko, s pomočjo katere bi teorijo takoj preizkusili v praksi? Da bi jim pokazala fotografije slabega in bolnega zobovja, ki ga povzroča slaba higiena in uživanje sladkanih pijač in nezdrave hrane? Da bi jim povedala, kako izgleda življenje s takšnimi zobmi, kako to boli in koliko denarja stane, da si kupimo nove (umetne) zobe? To bi bila zobna preventiva v pravem pomenu besede!

Izbira ustrezne zobne paste

Kariesa se otrok ne bo ubranil ne s tabletko, ki pokaže obarvanost zob, ne s še tako oglaševano zobno pasto. Še več, ste vedeli, da je zobna ščetka veliko pomembnejša od katerekoli zobne paste?

Večina zobozdravnikov še vedno vztraja na priporočilu zobnih past z vsebnostjo fluoridov, čeprav so dokazi o njihovi škodljivosti neizpodbitni. Že če se vanje ne poglabljamo, bi nas varnostna opozorila v povezavi z njimi, ki jih vsebuje vsaka zobna pasta, morali vsaj malo zaskrbeti. Tako na vsaki otroški zobni pasti preberemo niz opozoril: da otroci zobno pasto, ki vsebuje fluoride, lahko uporabljajo le pod nadzorom, da je smejo na ščetko nanesti le v zelo majhni količini (zaradi nevarnosti zaužitja), da se je potrebno posvetovati z zobozdravnikom, če otrok fluor prejema iz drugih virov. Ob tem vemo, da je številnim zobnim pastam za otroke dodana prijetna sadna aroma, ki otroke še toliko bolj spodbuja k zaužitju. Vprašanje ostaja, kako dopovedati otrokom, da kreme ne pogoltnejo? Je zaužitje kreme v velikosti graha zares tako nedolžno?

Obstajajo jasni dokazi, da je fluor dober za zobe, pa tudi da je nedvomno strup za preostalo telo. Neštetokrat preverjen je tudi podatek, da karies pozvroča uživanje nezdrave hrane, zlasti sladkarij in sladkanih pijač. Ti so na jedilniku malčkov dandanes prisotni običajno vsakdan, včasih večkrat na dan. In verjetno ne obstaja veliko otrok, ki si po vsakem pitju soka ali po vsakem bonbonu umijejo zobe? Če upoštevamo nasvet na zobni pasti s fluoridi, to tako in tako lahko počnemo le dvakrat na dan. Zakaj torej tako malo slišimo o resnični preventivi pred kariesom?

Večina otrok, ki uživa zdravo, uravnoteženo, polnovredno prehrano, ki namesto sladkih pijač uživa vodo, ki si zobe ob pomoči staršev redno ščetka, nima nikakršnih težav s kariesom. In obratno, večina otrok, ki počne obratno, takšne težave ima. Seveda obstajajo izjeme, a če je otrok zares podedoval dober gen od staršev, res ni razloga, da se zato zdravju zob ne posveča pozornosti, kajti težave se zagotovo bodo pojavile, morda le nekoliko kasneje. Če želimo za zdravje zob naših otrok poskrbeti celostno, izbirajmo kozmetiko brez spornih sestavin. Del zobne paste, četudi je otrok ne pogoltne, se preko ustne sluznice prenese v organizem. Najvarneje je, da zato uporabljamo izključno organsko certificirano kozmetiko za zobno nego. V njej ni spornih penil, PEG derivatov, umetnih arom, umetnih sladil, parabenov in drugih škodljivih snovi. Takšna je tudi zobna pasta A.Vogel, ki jo lahko poiščete tako v lekarnih, Sanolaborjih in številnih specializiranih prodajalnah z zdravo hrano in kozmetiko. Če iz karkšnega koli razloga ne želite posegati po zobnih pastah, pa je dobro vedeti, da za dobro ustno higieno v resnici zadostuje že čista voda in dobra zobna ščetka. Za svež dah pa otroci lahko grizljajo svežo meto ali zrnca kardamoma.

Besedilo: Sabina Topolovec

Oglejte si tudi: